کد خبر: ۳۱۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 26
بسیاری از افراد جامعه، سالمندی را خزان عمر می‌دانند و از آن تعبیری جز ناتوانی، بیماری، ناامیدی و غم ندارند. درحالی‌که سالمندی نیز مانند سایر دوره‌های زندگی، می‌تواند خاطره‌انگیز و سرشار از شادابی باشد.
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری از افراد جامعه، سالمندی را خزان عمر می‌دانند و از آن تعبیری جز ناتوانی، بیماری، ناامیدی و غم ندارند. درحالی‌که سالمندی نیز مانند سایر دوره‌های زندگی، می‌تواند خاطره‌انگیز و سرشار از شادابی باشد.

  آن هم درحالی‌که تجربه و عقل افزون شده، می‌تواند به ارتقای کیفیت این دوره از عمر کمک شایانی کند. افسردگی عمدتا سراغ سالمندان می‌آید آن هم به دلایلی مانند بیماری، ناتوانی، تنهایی، کاهش حس هدف و مرگ اطرافیان  که می‌توان با به‌کار بستن شیوه‌های بسیاری از شر آنها در امان ماند. یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها این است که با شروع روز، از خود بپرسید امروز چه کاری می‌توانید انجام دهید که هم برای خود و هم برای دیگران مفید باشید.

از نظر بدنی فعال باشید و ورزش را به‌صورت روزانه و طبق برنامه‌‌ای منظم دنبال کنید. فعالیت بدنی و ورزش برای سلامتی جسمی و عاطفی ما بسیار مفید است. ورزش روزانه یک روش عالی برای کاهش استرس، حفظ وزن سالم، تقویت استخوان‌ها در دوران پیری و بهبود نگرش است. محققان می‌گویند که روال منظم پیاده روی و فعالیت، راهی ایده آل برای بسیاری از افراد مسن است تا بتوانند تناسب اندام و سلامتی خود را حفظ کنند. قبل از شروع برنامه و فعالیت ورزشی برای سالمندان با توجه به‌نظر پزشک در مورد برنامه‌ مناسب سالمند تصمیم درست باید گرفته شود.
فعالیت اجتماعی مورد علاقه خود را انتخاب و در ابعاد گوناگون پیگیری کنید. حفظ ارتباطات اجتماعی و ایجاد پیوندهای جدید با افزایش سن، برای سلامتی جسمی و عاطفی ما بسیار مهم است، برای همه افراد مسن مهم است که در یک جامعه یکپارچه بمانند، یک شبکه در حال رشد خانواده و دوستان بسازند و در روابط خود با افراد دیگرفعال باشند.

شیوه‌های رفع استرس و ناامیدی را فرا گیرید. درحالی‌که جلوگیری از افزایش استرس و تجربیات منفی با افزایش سن، تقریبا غیرممکن است. اما روش‌های مختلفی برای به حداقل رساندن و مدیریت آن وجود دارد. تکنیک‌های متفاوتی برای افراد مختلف به‌کار می‌رود. بسیاری از آنها شامل روش‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، تای چی، پیاده روی، مطالعه، بازی‌های فکری، موسیقی، دورهمی‌های دوستانه، اردوهای تفریحی و تمرینات تنفس عمیق است که می‌توانند بسیار مفید باشند. یافتن یک روش مؤثر در کاهش استرس شما مهم است زیرا استرس می‌تواند به سلامت ذهن و بدن آسیب برساند.

مغز خود را فعال نگه دارید. حفظ یک مغز سالم و فعال یکی دیگر از مؤلفه‌های اصلی سلامت عاطفی با افزایش سن است و همچنین با جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال عقل همراه است. فعالیت‌هایی مانند انجام بازی‌های فکری و گروهی، خواندن، یادگیری زبان دوم، نقاشی، گوش دادن به موسیقی کلاسیک و توسعه مهارت‌های جدید نیز برای سلامتی مغز مؤثر تلقی می‌شوند. امروزه بسیاری از افراد مسن در یک سرای محلی کلاس می‌روند و دوره‌های آنلاینی را برای تحریک ذهن خود می‌گذرانند.

هر روز بیرون بروید ودر فضاهای آزاد و سبز پیاده‌روی کنید. نور آفتاب باعث تقویت روحیه می‌شود. وقتی عزیزتان احساس ضعف و بی‌حالی کرد، حتما او را تشویق کنید که به یک پیاده روی کوتاه به بیرون از فضای خانه برود. اگر چنین حالتی امکان‌پذیر نیست حتی چند دقیقه نشستن روی ایوان در آفتاب می‌تواند برای سلامتی عاطفی معجزه کند.

تماشای فیلم‌های شاد و شرکت در برنامه‌های مهیج را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. هنگام تماشای یک فیلم خنده‌دار یا شرکت در برنامه‌های مهیج، مسری بودن خنده، می‌تواند معجزه کند و روحیه سالمند را بهبود بخشد. با مداومت در این شیوه، می‌توان در بلندمدت شاهد آثار خوبی بود.
خاطرات شیرین و به یاد ماندنی گذشته را با دیگران، بسیار یاد کنید. یکی از عوامل شادی در سالمندی، مشاهده فیلم‌های خانوادگی قدیمی یا آلبوم‌های عکس است. آن هم در کنار دیگران تا بتوانید برخی از آنها را بازگویی کنید.

یک برنامه غذایی سلامت محور و متنوع طراحی کنید. برنامه غذایی سالم باید سرشار آب، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی لازم باشد. سبزیجات، مغزها و فیبر کافی در یک برنامه غذایی می‌توانند مفید باشند. علاوه بر این به خوردن وعده‌های غذایی در کنار اعضای خانواده یا دوستان هم باید توجه شود. از جمله شیوه‌های دیگر می‌توان به بازشناسایی استعدادها و مهارت‌های گذشته، انجام فعالیت‌های مدنی، ثبت رکوردهای تازه باتوجه به توانمندی و تخصص، فراگیری هنرها و مهارت‌های جدید و نیز نوشتن و ثبت خاطرات اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: